De tweede editie

‘Dancing strings’ staat voor alle verschillende snaarinstrumenten wereldwijd, waarbij het eeuwenoude tokkelinstrument de ‘ud centraal staat – als solo-instrument maar ook als integraal onderdeel van diverse bezettingen met snaarinstrumenten uit andere culturen. De tweede editie van het Dancing Strings Festival presenteert de ‘ud en verwante instrumenten als buzuq en qanun. Drie buitenlandse ensembles, van jong talent en muzikaal avonturiers tot een gerenommeerde meester, brengen ieders hart in trilling.

Artiesten

Charbel Rouhana Trio (Libanon)

Toonaangevende meester-‘udspeler

De Libanese componist, zanger en muzikant Charbel Rouhana is een van de weinige meesters die de Arabische luit en zijn technieken heeft gevormd. Rouhana heeft verschillende composities gemaakt voor de beroemde Libanese dansgroep Caracalla en trad op met de bekende ‘udspeler en zanger Marcel Khalife in verschillende concerten en tours. Hij begeleidde ook Fairuz, Magida El Roumi, Julia Boutros en Hariprasad Chaurasia in tal van uitvoeringen. In 2007 richtte hij het Beirut Oriental Ensemble op. Samen met Marcel Khalife bracht Rouhana onder meer het album Jadal uit, een muzikaal project waarin op geslaagde manier de harmonie tussen twee ‘uds tot stand wordt gebracht en dat de vorming van verschillende jonge ‘ud-ensembles heeft gestimuleerd.

Als leermeester stelt Rouhana zijn kennis, techniek en didactiek ten dienste aan de ontwikkeling van de Arabische muziek. Hij is als ‘ud-docent verbonden aan het conservatorium van Beiroet. Zijn liefde voor het instrument heeft geresulteerd in het ontwikkelen van een toegankelijke manier om de ‘ud te spelen. Zijn methode is wereldwijd bekend.

De reputatie van Charbel Rouhana, de vele prijzen die hij won en zijn vele internationale optredens hebben hem gemaakt tot ambassadeur voor de Libanese en Midden-Oosterse muziek. Rouhana’s stijl beperkt zich niet tot zijn Oosterse roots. Hij biedt zijn publiek regelmatig programma’s met musici uit diverse muzikale culturen, waarbij hij creativiteit en eruditie combineert. Zijn composities zijn rijk aan harmonieën en improvisatie.

Het Charbel Rouhana Trio, met instrumentalisten op buzuq ‘ud met een lange hals) en percussie, brengt lichte (kamer)muziek in tahkt-stijl.


DuOud (Frankrijk)

Avonturiers in klank

DuOud is de eerste band die met een enorme fantasierijke vrijheid de ‘ud mixt met elektronische technologie. Twee muzikanten: Smadj, een producer en technicus die meer dan tien cd’s heeft uitgebracht en Mehdi Haddab, leider van Ekova en Speed Caravan, combineren de ‘ud met samples en virtual studio technology. Deze twee avonturiers bouwen met hun Noord-Afrikaanse roots en de nieuwste westerse technologie een muzikale cyclus op die hedendaagse muziekstijlen absorbeert en verandert – breakbeats, jazzgrooves en metalgitaar. DuOud is een sensatie die bewijst dat traditie en technologie kunnen mixen en matchen om een geluid vol mogelijkheden te creëren. Zo krijgt de ‘ud een andere sound, hetgeen laat zien dat de ‘ud als instrument openstaat voor nieuwe uitdagingen. 

DuOuds debuutalbum Wild Serenade (Label Bleu) won de Best Newcomer-prijs in de BBC Music Awards. Het was even wat stil, maar deze enfants terribles van de ‘ud zijn terug. Met de elektronische programmeerkennis van Smadj en de virtuoze uitvoeringen van Mehdi Haddab wordt de ‘ud meteen de 21ste eeuw binnengebracht. Het duo gaat respectvol brutaal om met de instrumenttraditie, zweeft tussen traditie en futurisme en wisselt de warmte van het akoestische instrument af met elektronische verzadiging. DuOud slaagt er bij elke nieuwe compositie in alle fans te verrassen!


Qanun Ensemble (België)

Jong en uitdagend ensemble

Het Qanun Ensemble bestaat uit vier jonge en zeer getalenteerde qanun-spelers. Een qanun is een snaarinstrument dat bestaat uit een plat trapeziumvormig bord met een rechte hoek waarover 78 of 81 snaren in groepen van drie gespannen zijn. De snaren worden met de vingers of met plectra bespeeld.

In het concert staat de polyfonie centraal. Alle muziek wordt uitgevoerd met verschillende klanken, in tegenstelling tot unisono waarin alle instrumenten dezelfde melodie spelen. De qanunspelers zijn Mohamed-Amine El Korchi, Nawal El Korchi, Selma El Yazidi en Jalil El Yazidi. De qanun wordt al lang in de beide families El Yazidi en El Korchi bespeeld. Ze baseren hun muziek voornamelijk op de klassieke Arabische en Noord-Afrikaanse stijl, maar ze vernieuwen die voor dit concert met stijlen die afkomstig zijn uit de westerse muziek. Hoewel deze jongeren gehecht zijn aan hun culturele wortels, aarzelen ze niet om te breken met bepaalde muzikale dogma’s. De artistiek begeleider van dit programma is arrangeur Karim Slaoui, bekend in Marokkaanse professionele kringen. 

De musici van dit ensemble stellen hun programma speciaal voor het Dancing Strings Festival samen. Vergezeld door twee percussionisten brengen zij werken van gerenommeerde componisten als Simon Shaheen, Said Chraibi en Baligh Hamdi, maar ook van Mozart en Ravi Shankar. Verrassend en veelzijdig!

Achtergronden van de Arabische muziek

‘De kennis van de materie, de ontwikkeling van de techniek en de didactiek maken van de ‘ud een instrument om makkelijk te bespelen en van de maqam’s een toegankelijke muzikale wereld om te ontdekken’.

Kamal Hors, artistiek leider Dancing Strings Festival

Inspiratiesessies Arabische muziek

door meester ‘ud(luit)speler Charbel Rouhana (Libanon) & musici

Een prachtige gelegenheid om meer te weten te komen over Arabische muziek en het spelen van snaarinstrumenten! Meester ‘ud(luit)speler Charbel Rouhana geeft een interactieve en inspirerende sessie. Deze sessie is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in Arabische muziek en/of een instrument bespeelt, van amateur tot professional. Rouhana geeft een demonstratie van de ‘ud en gaat in op twee belangrijke toonladders, namelijk nahawand en hijaz. Deze toonladders bevatten geen kwarttonen waardoor de workshop voor iedereen toegankelijk is. Hij geeft de deelnemers ook een goed begrip van de regels die gelden bij improvisatie. In het tweede deel krijgt iedereen de gelegenheid tot samen spelen; deelnemers kunnen met hun eigen instrumenten meedoen. Toehoorder zijn is ook mogelijk. 

De Libanese zanger, musicus en componist Charbel Rouhana behoort tot de weinig meesters die bepalend zijn voor de ontwikkeling van de Arabische luit en zijn speeltechnieken. Als leermeester heeft Charbel Rouhana een bijzondere status. Hij ontwikkelde een nieuwe methode voor het spelen van de ‘ud. Luitspelers Kamal Hors en Mohamed Ahaddaf, buzuqspeler Elie Khoury en gitarist Jan Wouter Oostenrijk ondersteunen de sessie met begeleiding en solospel. 

6 oktober 2022, 20:30 uur
Amare, Spuiplein 150, Den Haag

    Ja, ik meld me aan voor de inspiratiesessie met Charbel Rouhana in het Dancing Strings Festival op donderdag 6 oktober om 20:30 uur in Amare.

    Ik ben

    7 oktober 2022, 20:30 uur
    DUMS, Domplein 4, Utrecht

    Instrumenten

    ‘ud

    De ‘ud in een van oorsprong Arabisch en Perzisch snaarinstrument. Voorlopers van de ‘ud werden al in de Oude-Egyptische muziek gebruikt, zo’n 2000 voor Christus. Ook in China bestond al in de oudheid een erg op de ‘ud lijkend instrument. Uit de ‘ud ontwikkelde zich de luit, die in het Europa van de late middeleeuwen, de renaissance en de barok een grote populariteit genoot. De naam van het instrument is afgeleid van het Arabische ‘al- ud’, wat hout of stokje betekent.

    Buzuq

    De buzuq is een ‘ud met een lange hals en een peervormige klankkast, die waarschijnlijk werd ontwikkeld in de late Ottomaanse periode en wijdverspreid is in de populaire muziek van de Arabische landen. Oorspronkelijk een volksmuziekinstrument van etnische minderheden, zoals de Koerden in Noord-Syrië, reizende muziekgroepen in Libanon en Palestina, maakte de buzuq pas later zijn entree in de klassieke Turkse en Arabische muziek. De buzuq is nauw verwant aan de Turkse saz en de Griekse bouzouki.

    Qanun

    Een qanun is een snaarinstrument dat bestaat uit een plat trapeziumvormig bord met een rechte hoek waarover 78 of 81 snaren in groepen van drie gespannen zijn. De snaren worden met de vingers of met plectra bespeeld. Via de stemknoppen kan de toonhoogte, zelfs tijdens het spelen, veranderd worden. De qanun wordt bespeeld in onder andere Turkije, Iran, en de Arabische wereld.

    Partners en steun

    Het programma komt tot stand dankzij steun van TivoliVredenburg, Amare, DUMS, Stichting Marmoucha, Gemeente Utrecht, Sena Performersfonds, VSB Fonds, K.F. Heinfonds, Carel Nengerman Fonds, Fentener van Vlissingen Fonds, Elise Mathilde Fonds en Prins Bernhard Cultuurfonds.


    Inschrijven nieuwbrief

      Contact

      Dancing Strings Festival wordt georganiseerd volgens de geldende Corona maatregelen door Stichting ElkAgar, Utrecht.